25. maaliskuun 2021

Vastuullisuus ei ole pelkkiä ekotekoja

Olen käynyt viime aikoina lukemattomia keskusteluja eri tahojen kanssa siitä, mitä vastuullisuus yrityksille ja yhteisöille tarkoittaa. Vastuullisuus totisesti tarkoittaa montaa asiaa ja meillä kaikilla on oma näkökulmamme aiheeseen. En rohkenisi väittää, että joku näkemys on oikeampi kuin toinen, koska meidän jokaisen vastuullisuusnäkemystä määrittää kovin moni eri tekijä. Rohkenen kuitenkin väittää, että oikea näkemys ei ole: ”Vastuullisuus ei kosketa meidän firmaa. On vaan niitä ekohommia.”

Otetaan esimerkki arjesta. Viikonlopun jälkeen parkkipaikoilla ja katuojissa näkyy pikaruokaketjujen värikkäitä tuotepakkauksia. Mutta näkyy niitä myös roskiksissa. Jollekin roskikseen laittaminen on luontaista, jollekin on aivan yhtä luontaista dumpata roskat katuun ja sylkäistä päälle. Minun mielestäni ensimmäinen tapa on hyväksyttävämpi, mutta joku saattaa olla sinut myös jälkimmäisen vaihtoehdon kanssa. Vastaavanlaisia esimerkkejä löytyy tuhansia.

Vastuullisuus on megatrendi

Alipalkkaus, lapsityövoima, saastuttaminen, salakuljetus, rahanpesu. Lista on pitkä. Itseasiassa YK:n mukaan se on 17 teemaa pitkä. YK nimittäin on jakanut vastuullisuuden ja kestävän kehityksen 17 eri tavoitteiseen. YK:n kestävän kehityksen tavoitteet on maailman laajuisesti käytetyimpiä yhteisiä kieliä ymmärtää vastuullisuutta ja mitä sillä tavoitellaan. Vastuullisuus on niin sanottu megatrendi, ilmiö, jolla odotetaan olevan suuria ja pitkäaikaisia vaikutuksia yhteiskunnassa, globaalisti. Kollegani Joona taisi hiljattain lausua eräässä tilaisuudessa väittämän, että vastuullisuus on digitalisaation jälkeen seuraava suurin yritysten arkeen vaikuttava asia. Iso, iso asia siis.

Palataan vielä parkkipaikalle. Nuo esimerkit olivat meidän ihmisiksi kutsuttujen yksilöiden arjesta. Saatat ehkä pohtia, että mitä ukko horisee, tässähän piti puhua business talkkia. Jep, mutta kukapa yritysten arkea määrittää muu, kuin meidän yksilöiden näkemykset ja arvomaailma. Ei yrityksellä itsellään mitään arvoja ole. Arvot tulee yrityksen työntekijöiden, johdon ja omistajien arvoista. Sama jengi toimii tai ei toimi niiden mukaisesti. Niitä vaan sanotaan firman arvoiksi, mutta arvot ovat arvottomia, jos organisaatio ei koe intoa toimia niiden mukaisesti. Ulkokultaisia niin sanotusti.

Vastuullisuus ja sidosryhmät

Vastuullisuus voitaisiin nähdä yritysten näkökulmasta helppona rastina, ellei liiketoiminta perustuisi sidosryhmien huomioimiseen. Sidosryhmistä asiakkaat ovat pääsääntöisesti elintärkein kaikille yrityksille. Aivan yhtä tärkeitä ovat henkilöstö, kumppanit, alihankkijat ja tavarantoimittajat, rahoittajista puhumattakaan.

Vaikean vastuullisuusteemasta tekee se, että lähes kaikissa sidosryhmissä löytyy joka päivä enemmän yksilöitä, päättäjiä, jotka kokevat vastuullisen toiminnan omakseen ja se tuppaa varsin nopeasti näkymään myös yrityksen tavassa toimia. Siinä millä kriteereillä nämä yksilöt valitsevat kumppaneitaan, miltä firmalta ostavat ja missä haluavat olla töissä. Vastuullisuus saakin aivan uuden merkityksen, mutta ollaan silti ison kysymysmerkin äärellä.

Mitä vastuullisuus meille tarkoittaa?

Tässä kuvaan astuu Think Furtherin perustamisen perimmäinen tarkoitus. Tarkoitus auttaa yrityksiä palvelemaan ja huomioimaan asiakkaitaan ja muita sidosryhmiä paremmin. Saamaan vastuullisuudesta kilpailuetua. Think Furtherin palveluun kuuluu oleellisena osana olennaisuusanalyysi. Se tehdään aina ensimmäisenä ja sen yksinkertainen tarkoitus on selvittää mitä juuri sinun yrityksellesi tärkeiden sidosryhmien edustajat vastuullisuuteen liittyen odottavat. Hyvin usein selvityksen lopputulos on silmiä avaava. Huomataankin, että sidosryhmäyritysten päättäjät ajattelevatkin asioista toisin kuin sinä. Mikä onkaan voimakkaampi kilpailutekijä kuin asiakkaan odotusten parempi ymmärtäminen. Siinä piilee lupaus jatkaa kumppanuutta, kun toimitte asiakkaalle merkityksellisten vastuullisuusarvojen mukaisesti.

Ensimmäinen vastuullinen tekosi voi olla päätös, oletko sinä se henkilö joka heittää roskat kadulle vai laittaa ne roskiin.

Manu Mesimäki

Think Further Oy:n ja sen emoyhtiö Oakhill Oy:n perustajaosakas ja hallituksenpuheenjohtaja

Manulla on lasissa liki 30 vuotta työelämää ja rooleja toimitusjohtajasta myyntimieheen ja pörssiyhtiön operatiivisesta johtajasta muita yrittäjiä sparraavaksi mentoriksi. Muuttuvan maailman raadollisuus ja muutoksen nopeus ovat herättäneet Manun pohtimaan kuinka yritykset voivat selviytyä muutoksen keskeltä voittajina. Oakhill Groupin yritysten toiminnassa kiteytyy markkinoinnin, digitalisaation ja vastuullisuuden kolminaisuus. Niiden resepteillä voimme auttaa monia yrityksiä menestymään.