01. helmikuun 2021

Tämä (yritys) tiimi odotti syntymistään

Vuosi sitten jättäydyin tauolle työelämästä liki parinkymmenen vuoden putken jälkeen. Työputki oli puristanut itsestäni kaikki ulos, takki oli tyhjä. Tai siltä se ainakin tuntui. Päätin, että nyt on aika tehdä vain sellaisia asioita, jotka koen itselleni tärkeiksi.

Kun lopulta jäin oravanpyörästä pois, pysähtyi samalla koko maailma pandemian takia ja yhtäkkiä tuntui siltä, että koko maailma havahtui samojen asioiden äärelle. Itselleni kirkastui entisestään, että lapseni ovat minulle se syvin motivaation ja merkityksellisyyden lähde. Kolme lastani ja heidän tulevaisuutensa.

Joten, kun joka aamuisessa aamupalapöydässä minulta kysyttiin ”Mitä aiot isä seuraavaksi tehdä?” ei vastaus enää tullutkaan lonkalta. Lapsille ei mikä tahansa vastaus riittäisi.

Hyvä tiimi ratkaisee

Kun tuosta aamupalapöydästä sitten nousin ja päädyin useiden ehdotusten ja keskusteluiden, tarjousten jälkeen Marikan ja Manun kanssa samaan pöytään, oli mukava havaita, että vaikka kaikki tulimme eri kulmista ja eri opeilla, oli keskustelut ja niiden tulokset poikkeuksellisia. Se oppi, jonka olen urani aikana saanut, on tiimin tärkeys. Ihmiset ympärillä ratkaisee, mitä tulemme saavuttamaan.

Syksyn ja alkutalven aikana kävimme usean pohdinnan markkinoilla olevasta murroksesta ja yritysten tämän hetken ja tulevaisuuden haasteista. Käytimme montaa eri skenaariota, näkökulmaa ja työkalua. Osallistimme ympärillä olevia yrityspäättäjiä ja asiantuntijoita yritysten eri haasteiden ja ydinongelman tunnistamiseen. Vaihtoehtoisia liiketoimintamalleja oli monia. Suurin osa reippaasti kuopattiin. Jäljelle jäi kuitenkin yksi. Se, jonka ansiosta päätimme perustaa yrityksen. Missionamme on varmistaa, että hyvät yritykset menestyvät myös tulevaisuudessa.

Ongelma, joka on arvokasta ratkaista

Kuluttajien ja ostopäätöksiä tekevien ihmisten valintakriteerit muuttuvat. Tuotteilta ja yrityksiltä odotetaan konkreettisia tekoja kestävämmän tulevaisuuden varmistamiseksi. Se, mikä ennen oli hyvä, ei enää riitä. Yhtä aikaa, kun vaadimme, että tuote tai palvelu ratkaisee ongelmamme, edellytämme, että sen tuotanto ja käyttö ei kuormita luontoa ja se on hyväksi yhteiskunnalle ja ihmisille. Yritykset, jotka huomioivat tämän, palvelevat asiakastaan paremmin. He luovat myös parempaa henkilöstökokemusta. Syntyy parempaa ja kestävämpää liiketoimintaa meille kaikille.

Juhlapuheissa kiinnitämme huomiota isojen yritysten isoihin tekoihin ja innovaatioihin. Mutta Suomessa on noin 300 000 yritystä. Näistä isoja yrityksiä, joita laki velvoittaa raportoimaan ja kehittämään vastuullista toimintaansa, on 0,7% Suomen yrityksistä. Muut ovat pk-yrityksiä. Yrityksiä, joilla ei ole vakiintuneita käytäntöjä vastuullisuuden kehittämiseen ja johtamiseen. Näille pk-yrityksille haluamme tarjota työkalut ja mallit, joilla he näkevät vastuullisuuden ei velvoitteena vaan mahdollisuutena luoda kestävää kilpailuetua tähän ja huomisen markkinaan.

Lapsille yritysvastuu, vastuullisuus, sosiaalinen vastuu, kiertotalous ovat sanoja ja lauseita, jotka eivät oikeastaan tarkoita mitään. Heille käänsin sen näin. ”Isä haluaa varmistaa, että yritykset, jotka ovat reiluja ihmisille ja luonnolle, onnistuvat.”

Joona Kallinen

Think Further Oy:n perustajaosakas ja toimitusjohtaja

Kirjoittaja on toiminut 2000-luvun alusta lähtien markkinoinnin, liiketoimintamuotoilun ja -johtamisen tehtävissä. Hän uskoo, että menestyvä yritys tuntee asiakkaansa ja muotoilee tuotteensa, palvelunsa ja toimintansa tämän ymmärryksen varaan. Niin, että kaikki arvoketjun toimijat menestyvät.